Ako vystaviť faktúru s Golu?

Ako vystaviť faktúru s Golu?

Golu je šikovný nástroj, ktorého primárnou úlohou je vystavovanie a správa faktúr pre živnostníkov aj malé firmy.

Čo však potrebujeme vyplniť na to, aby sme mohli faktúru vytvoriť? Aký je rozdiel medzi fakturáciou s DPH a bez DPH?

Odpovede na tieto otázky si ozrejmíme v nasledujúcom stručnom prehľade, kde si krok po kroku prejdeme celý proces vytvorenia faktúry.

Prečo je potrebné vystaviť faktúru?

Faktúra slúži ako podklad k platbe pre odberateľa od dodávateľa za určitú službu, respektíve dodaný tovar alebo objednané plnenie.

Ide o účtovný doklad pre každého podnikateľa - platiteľa aj neplatiteľa DPH. Z faktúry vieme presne určiť - kto, kedy, komu, čo a za akú sumu dodal.

Faktúra by mala obsahovať:

  • údaje odberateľa aj dodávajúceho,
  • dátum vystavenia, dodania, splatnosti,
  • číslo faktúry,
  • variabilný symbol,
  • bankový účet,
  • popis služby, ktorá bola poskytnutá,
  • peňažnú sumu.

Ak vystavujete faktúru pre platiteľa DPH, mala by obsahovať:

  • IČ DPH dodávateľa,
  • dátum dodania tovaru alebo služby,
  • dátum splatnosti nie je zákonom o DPH povinné uvádzať, mnohí ho však uvádzajú a na faktúre predstavuje skôr právnu ochranu,
  • rozsah a druh dodanej služby,
  • základ DPH pre obe sadzby DPH a jednotkovú cenu bez DPH,
  • sadzbu DPH,
  • celkovú sumu DPH.

Čo potrebujeme vyplniť predtým, ako sa pustíme do vystavovania faktúry?

Nový klient

Predtým, ako prejdeme v Golu do priečinka Nová faktúra musíme zadať údaje klienta v časti - Nový klient.

Zadáme názov firmy/klienta, IČO, DIČ, pre platiteľov DHP aj IČ DPH. Tiež je potrebné napísať sídlo firmy - krajinu, mesto, ulicu a PSČ.

Ako posledné sa zadáva meno klienta a e-mail, na ktorý bude faktúra odoslaná.

Nový bankový účet

Ďalším krokom je vyplnenie údajov, ktoré sa týkajú vášho bankového účtu, respektíve vašej firmy. Ako prvé vyberiete banku, v ktorej máte účet vytvorený. Následne sa automaticky vygeneruje názov. Pri mene máte na výber iba možnosť Euro.

Nasleduje IBAN, po jeho pridaní sa vám automaticky vygeneruje číslo účtu, číslo banky a SWIFT. Na záver vyplníte meno/názov firmy, pre ktorú je účet pridelený. Zároveň máte možnosť zakliknúť aj možnosť, že ide o váš preferovaný bankový účet.

Ako vytvoriť faktúru?

Potom, čo v Golu zadáme bankový účet a klienta, môžeme prejsť na tvorbu samotnej faktúry. Aký je postup?

Údaje klienta

Prvým krokom pri tvorbe faktúry je vyplnenie údajov klienta.

List klientov

Prvým krokom je určenie si klienta, pre ktorého bude faktúra vystavená. List klientov predstavuje zoznam všetkých vašich klientov.

Údaje klienta sa vyplnia automaticky potom, čo si zvolíte firmu, ktorej faktúru vystavujete.

Vybraný klient

Potom, čo si vyberiete jedného klienta z vášho zoznamu. Sa jeho údaje automaticky vygenerujú.

Detail

Po výbere klienta prechádzate do časti s názvom Detail, kde vyplníte všetky potrebné údaje – od dátumu vystavenia, splatnosti až po číslo faktúry.

Výhodou Golu je skutočnosť, že veľká časť údajov sa vyplní automaticky.

Dátum vystavenia

Dátum vystavenia sa automaticky nastaví na prvý deň v aktuálnom mesiaci. Prostredníctvom kalendára dátum môžete zmeniť. Alebo môžete kliknúť na tlačítko dnes, čím nastavíte dátum vystavenia na aktuálny deň.

Dátum dodania

Dátum dodania sa automaticky nastaví na posledný deň predchádzajúceho mesiaca. Rovnako, ako pri dátume vystavenia, máte možnosť zmeniť dátum pomocou kalendára.

Dátum splatnosti

Aj dátum splatnosti sa nastaví automaticky, a to na 14 dní od dátumu vystavenia.

Dobu splatnosti je však možné zmeniť zo zaužívaných 14 dní na 1, 7, 30, 60 alebo si zvoliť vlastný dátum v kalendári.

Číslo faktúry

Číslo faktúry sa automaticky vyplní podľa počtu faktúr, ktoré boli doposiaľ vystavené. Pri číslovaní faktúr je dôležité, aby nasledovali za sebou chronologicky.

Ak už máte vystavené nejaké faktúry v inom systéme a prešli ste k nám alebo máte zaužívaný iný formát číslovania, s Golu si ho viete prispôsobiť.

V kategórii - Moje firmy sa cez tri bodky prekliknete do nastavení a zobrazí sa vám - Číselník, kde si číslovanie a formátovanie faktúr nastavíte podľa vašich preferencií.

Naopak, nováčikovia v podnikaní sa týmto nemusia zaoberať. Keďže doposiaľ nevystavili žiadnu faktúru, tak žiadne číslovanie faktúr nemusia riešiť. Automaticky im systém generuje faktúry od čísla 1.

Číselníky

Číselník slúži na vlastné číslovanie faktúr. Číselník môžete upraviť pre konkrétnu faktúru, alebo môžete vytvoriť nový.

V číselníku môžete použiť nasledovné značky:

YYYY - Rok 4 miesta

YY - Rok 2 miesta

MM - Mesiac

DD - Ďeň

N - Číslo faktúry

Príklad: YYNNNN

Značky sa pri tvorbe faktúry nahradia skutočnými hodnotami.

Variabilný symbol

Variabilný symbol systém automaticky vygeneruje. Ide o číselný kód, ktorý identifikuje platby príjemcom. V Golu sa zhoduje s číslom faktúry.

Bankový účet

Pri bankovom účte máte na výber z účtov, ktoré ste si do Golu už pridali.

Viac možností

V časti - Viac možností je možné doplniť informácie, ako spôsob dodania, forma úhrady, konštantný symbol, špecifický symbol a číslo objednávky.

Spôsob dodania

Pri spôsobe dodania máte na výber z viacerých možností:

  • pošta,
  • kuriér,
  • osobný odber,
  • nákladná doprava,
  • odberné miesto.

Forma úhrady

Máte možnosť vybrať si platbu cez:

  • bankový prevod,
  • hotovosť,
  • dobierka,
  • karta,
  • vzájomný zápočet.

Špecifický symbol

Špecifický symbol predstavuje 10-miestne číslo, ktoré sa používa ako doplňujúci symbol v platobnom styku.

Konštantný symbol

Konštantný symbol tvorí len 4-miestne číslo, ktoré označuje ekonomický charakter realizovanej platby.

Číslo objednávky

Číslo objednávky je vytvorené dodávateľom, je editovateľné a je možné ho upraviť.

Popis

Ďalšou kategóriou na vyplnenie informácii je popis. Do popisu máte možnosť napísať súvislý text za aké práce faktúru vystavuje.

Príklad: „Fakturujem vám reklamné, marketingové, fotografické a informačné služby v období od 1.2.2023 do 29.2.2023.

V časti položky zadávate všetky informácie vy, systém to nevygeneruje. Je tam potrebné presne zadať názov služby akú ste vykonali a sumu peňazí, ktorú za službu požadujete.  Možnosť vystavovania faktúr aj pre platiteľov DPH.

Položky

Meno

Predposledným krokom je vyplnenie údajov v časti položky. Ako prvé je potrebné zadať meno, čo predstavuje službu akú ste pre daného klienta vykonali. Napríklad: „reklamné a marketingové služby. “

Počet, hodnota a cena

Následne sa doplní počet, hodnota a cena, ktorú za danú prácu vyžadujete.

V prípade, že ide o platiteľa DPH automaticky sa vyplní aj priečinok DPH (%) na 20 a vygeneruje sa celková suma.

Poznámka

Možnosť pridania akýkoľvek dodatkových informácii pre odberateľa.

Užitočnou funkciou Golu je aj možnosť pridania zľavy, ktorú ste klientovi poskytli.  Možnosť pridania zľavy aj pre platiteľov DPH.

Celkom

Zľava

Pri vystavovaní faktúry s Golu máte možnosť pridať aj exkluzívnu zľavu.

Celkom

Suma, ktorú odberateľovi účtujute. Pre platiteľov DPH aj suma DPH.

Vytvoriť faktúru

Po absolvovaní všetkých krokov faktúru môžete poslať klientom priamo na e-mailovú adresu, bez potreby stiahnutia.

Finálny vzhľad faktúry, ktorú môžete odoslať klientovi priamo na e-mail. V prípade, že budete opakovane vystavovať rovnakú faktúru pomôže vám užitočná funkcia - duplikácia faktúr, ktorá uľahčuje proces vystavovania opakujúcich sa faktúr.  Finálny náhľad faktúry pre platiteľov DPH.
hero image
Natália Stašíková Content manager
1. marca 2024